Esdevenir bilingüe a qualsevol edat. Sempre es pot aprendre una segona llengua!

learn-a-foreign-languageAvui volia comentar l’estudi dels professors Stefka H. Marinova-Todd, D.Bradford Marshall i Catherine E.Snow (Harvad University) “Els tres principal errors en l’aprenentatge d’una segona llengua.” Els tres autors argumenten contra el fet habitualment acceptat que hi ha un període crític (o sensible) per a l’adquisició d’una segona llengua i que més enllà d’aquest període, la segona llengua no pot ser apresa adequadament. Per als autors, les diferències d’edat reflecteixen les diferències en la situació d’aprenentatge més que no pas en la capacitat d’aprendre. “However, this evidence is not sufficient to conclude that a critical period for SLA exists; a careful reexamination of the arguments offered in support of the critical period hypothesis suggests that each of them is subject to one of three fallacies: misinterpretation, misattribution, and misemphasis.[…] We hope this review of thinking about the critical period for L2 learning will dispel the persistent myths that children learn more quickly than adults and that adults are incapable of achieving nativelike L2 proficiency. “

Tres són les idees clau que en la seva recerca posen de manifest:

a)    S’ha fet una interpretació equivocada de l’aprenentatge de llengües per part dels infants. És cert que els infants aprenen ràpidament però els joves aprenents són més eficients en el seu aprenentatge que els nens més petits: els nens aprenen nous idiomes lentament i amb esforç; de fet, amb menys velocitat i més esforç que els adolescents o els adults. Això no treu però, que a partir d’una certa edat (potser més enllà dels 12 anys) pot ser difícil d’assolir una pronunciació semblant a la del parlant nadiu.

b)    La segona fal làcia és l’atribució errònia de conclusions sobre les connexions entre el funcionament del cervell i el comportament lingüístic. De fet, segons l’exposat per Jubin Abutalebi, una segona llengua s’adquireix a través de les mateixes estructures neuronals responsables de l’adquisició de la primera llengua.

c)    El tercer error és considerar impossible l’èxit en l’aprenentatge d’una segona llengua per part dels adults. És cert que bona part dels aprenents adults de segones llengües acaben amb nivells baixos de competència, o més baixos que els dels joves. Ara bé, s’ha de tenir en compte que la majoria dels estudiants adults no aconsegueixen comprometre’s prou en el seu aprenentatge o bé per manca de suficient motivació o per una limitada disponibilitat de temps, entre altres factors. Aquest fet ha distret als investigadors d’identificar els casos en què els aprenents adults han assolit èxit en el seu aprenentatge: quan han disposat de prou temps per a l’aprenentatge i hi han dedicat la seva atenció, quan s’han beneficiat d’una alta motivació i han tingut el suport de l’entorn,etc.

En conclusió l’edat sí que influeix en l’aprenentatge de llengües però sobretot perquè s’associa a factors socials, psicològics, educatius i d’altre tipus que poden afectar el domini de la segona llengua i no com a causa d’un període crític que limita les possibilitats d’aprenentatge d’idiomes per part dels adults.

Les consideracions i conclusions de la recerca obren noves fites i impliquen conseqüències importants pel que fa a: l’ensenyament – aprenentatge de segones llengües a l’escola; l’educació bilingüe i l’ensenyament se segones llengües.

Aquí trobareu l’article: http://ling75.arts.ubc.ca/ling100/readings/Marinova-Todd.pdf

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Les llengües a l'escola, Les llengües al carrer i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s