Practicar llengües a l’estiu: jocs, cançons, representacions, cinema, contes, …

estiuDurant el període de vacances escolars les famílies s’organitzen d’una altra manera: la quotidianitat dóna pas a horaris diferents, a altres activitats i també a nous i més espais de relació familiar i social. El dia és més llarg i es pot sopar una mica més tard; els casals, les colònies i els camps de treball esdevenen les aules estiuenques amb continguts i activitats ben diferents.  També amb la família i els amics hi ha temps per a l’esbarjo a casa, al parc o a la plaça.

Ja he parlat en algunes ocasions sobre la importància per a les famílies amb més d’una llengua a la llar, de la necessitat de vetllar per garantir un contacte divers i sovintejat amb les llengües que no són les de l’entorn i així assegurar la màxima eficàcia en l’aprenentatge de les llengües familiars.

Acostumar els infants des del primer moment a familiaritzar-se amb les diferents pronúncies de la llengua (això vol dir relació freqüent amb persones d’edats i activitats professionals diferents, d’arreu del país i per tant, amb accents diversos) és donar-los més repertori, més oportunitats de fer servir la llengua i d’augmentar la motivació i la voluntat de comunicar, entre molts d’altres avantatges. La dificultat per a moltes famílies és que en el dia a dia no es disposa de prou temps i oportunitats per reforçar aquests aprenentatges i per tant, les vacances d’estiu són un bon moment per fer aquests aprenentatges informals: fer coses amb la llengua!

En aquesta línia doncs, proposem cinc tipus d’activitats que les famílies poden fer durant les vacances escolars per reforçar les llengües de la llar o bé les llengües de l’entorn, si cal:

Jugar. El joc permet socialitzar els infants en un entorn lúdic; el joc ajuda a créixer, a treballar en equip, a saber perdre, a expressar idees, a fer propostes,… Els jocs de taula són una magnífica oportunitat per practicar la llengua.

Cantar. Ensenyar als infants les cançons familiars és transmetre’ls també una bona part del pòsit de la cultura popular que totes les llengües vehiculen mitjançant les cançons. A més, és clar, de la pràctic de llengua que implica cantar.

Llegir, explicar i representar contes, rondalles,  narracions…La lectura en veu alta és un bon recurs per a la pràctica de llengua i per augmentar la seguretat en la comunicació; explicar contes o recitar rondalles és una bona manera de fer servir la llengua viva.

Escoltar i veure pel·lícules, DVD…Són molts i diversos ales avantatges de les versions originals i si bé és cert que cal fer un esforç – també els infants– els beneficis a mig termini són importantíssims.

Escriure postals als amics. Explicar als amics algunes de les activitats durant les vacances no és només una activitat de llengua, és també ajudar-los a mantenir i reforçar la seva xarxa de relacions.

Atès que l’esforç que han de fer els infants per aprendre una segona, tercera o quarta llengua, és molt inferior al dels adults, donar-los les eines per reforçar les llengües familiars i les llengües de l’entorn, és proveir-los d’una bona base que els aportarà beneficis i oportunitats al llarg de la seva vida.

Cinc activitats de lleure que proveiran d’una sòlida base als infants amb més d’una llengua.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Les llengües a la llar, Les llengües al carrer i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s