Amb l’anglès n’hi ha prou?

Am una llengua no n'ha prouL’aprenentatge de llengües estrangeres

La decisió del Govern d’incorporar el coneixement d’una llengua estrangera per a l’obtenció d’una titulació universitària posa de manifest, un cop més, la importància estratègica de les competències lingüístiques en la societat del coneixement. El món és avui més petit i qualsevol mena d’intercanvis entre persones de llocs ben allunyats es du a terme ràpidament i de maneres diferents. Les possibilitats de comunicació canvien i s’incrementen cada dia i per poder treure el màxim profit d’aquest context, el coneixement de llengües és una de les eines essencials.

Els organismes internacionals ja fa anys que promouen l’aprenentatge de llengües estrangeres en l’àmbit educatiu, entre els joves i al llarg de la vida i han elaborat materials i recursos amb aquesta finalitat. La decisió del Govern és bona! Aprendre sempre és positiu, és ampliar coneixements i descobrir noves oportunitats.  Aprendre qualsevol llengua, i la cultura que s’hi vehicula, és una porta a descobrir nous mons, noves formes de veure i viure la vida.  Aprendre és guanyar sempre. I, aprendre una llengua no significa desaprendre les ja conegudes (C. Junyent).

Com ens organitzem per garantir un bon coneixement de llengües al llarg del tot el procés educatiu, com establim les prioritats i com identifiquem les fortaleses -per reforçar-les- i les febleses -per buscar-hi solucions eficaces i efectives-, són alguns dels aspectes que s’han de posar sobre la taula. De ben segur que els especialistes dels diferents nivells educatius ja fa temps que s’estan preparant  per aconseguir un aprenentatge efectiu de les llengües:  Incrementar la motivació de l’alumne; Com promoure aprenentatges orientats a l’ús real de la llengua;  Com treure profit de les competències en altres llengües dels aprenents; etc.

La importància estratègica de l’anglès és fora de dubte; avui és necessari un bon coneixement de l’anglès per a un bon desenvolupament professional, per treure el màxim profit de les TIC, de les xarxes socials, i un llarg etcètera. Aquest fet però no hauria de ser obstacle per poder-nos plantejar si no convé promoure també l’aprenentatge d’altres llengües. Si considerem que totes les llengües són igual d’importants i necessàries la tria de les llengües d’aprenentatge no cal basar-la en el nombre de parlants o en la potència econòmica d’una comunitat lingüística. Crec que, des de la “sensibilitat catalana envers les llengües”, podríem plantejar-nos una línia de foment i valorització de llengües que fos més inclusiva i sense prejudicis. Podríem fomentar la tria de llengües :

-per raons de proximitat. Aquest podria ser el cas del francès, el basc o el gallec. Són llengües properes geogràficament, importants en els intercanvis i les relacions culturals, ….i també, són llengües ben presents a Catalunya com a resultat dels moviments de població, de l’auge del turisme, etc.

– per raó de la presència de comunitats de parlants a Catalunya. Aquest podria ser el cas de les llengües dels ciutadans que han fet d’aquest, el seu país de treball i residència; llengües com el xinès, l’amazic, l’àrab, el romanès o el panjabi, entre moltes d’altres.

– per raons d’estratègia de país (relacions polítiques, comercials, etc.) aquí hi podríem incloure llengües com el rus, el neerlandès, el hindi, l’urdú, l’ucraïnès o el wòlof. Una mosta de l’interès que llengües de Comunitats Lingüístiques Mitjanes generen a casa nostra, és el fet que fa 55 anys, que s’imparteixen cursos de llengua i literatura neerlandesa a la Universtat de Barcelona.

La llista i les raons que aconsellin la tria d’una llengua pot ser extensa i inabastable i és aquesta una de les tasques que, l’administació pública juntament amb el món educatiu i del treball han de liderar.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Les llengües a l'escola, Les llengües a la feina, Les llengües a la llar, Les llengües al carrer i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s