Aprendre llengües per entendre’ns millor

Bilingualism Matters

La professora Antonella Sorace de la Universitat d’Edimburg  du a terme la tasca de recerca i divulgació dels avantatges de l’aprenentatge primerenc de llengües. El grup de recerca d’aquesta universitat, Bilingualism Matters, vol posar de relleu les oportunitats per als infants de l’aprenentatge primerenc de llengües i ofereix, entre d’altres, serveis d’assessorament als educadors, les institucions i les famílies.

El bilingüisme infantil és més present que mai a la nostra societat com a resultat de les profundes transformacions de tot tipus iniciades durant el segle XX.  És doncs una necessitat articular i difondre propostes que puguin contribuir a construir societats que gestionin bé la seva pròpia diversitat lingüística, les relacions entre les llengües. Es tracta en definitiva, d’educar  els infants en el respecte a totes les llengües, en els valors de la diversitat lingüística i també,  d’orientar les famílies per viure i conviure en societats plurilingües.

Amb la doble finalitat de divulgació i de recerca acadèmica, el 7 de febrer es va celebrar una sessió de treball centrada en “Com els infants aprenen llengües.”

Per a la professora Soracce, els infants gairebé no necessiten “classes” per aprendre llengües; és mitjançant el contacte en situacions reals de comunicació que, d’una manera relativament espontània, aprenen a fer servir les llengües utilitzant un llenguatge adequat a la situació comunicativa. Com altres autors, posa de manifest que el contacte sovintejat amb diferents llengües ajuda els infants a fixar l’atenció i flexibilitza les seves capacitats d’aprenentatge, entre d’altres avantatges.

Per als adults el camí pot ser més llarg però no és impossible. I una prova ben propera d’aquest fet és la gran quantitat de persones que en pocs anys d’estada a Catalunya han aconseguit una bona competència lingüística i han esdevingut parlants bilingües, gairebé com els infants. La combinació de diferents factors ho fa possible entre els quals destaquem:

– la motivació, la necessitat de comunicar, la voluntat de voler comunicar en català; sense motivació l’aprenentatge és un objectiu difícil d’assolir;

– els cursos de català: garanteixen un programa d’aprenentatge prou flexible com per adaptar-se a diverses situacions i amb continguts adequats a les diferents necessitats comunicatives;  metodologies orientades a l’ús de la llengua; modalitats que tenen en compte les diferents estratègies d’aprenentatge; els recursos que l’administració ha desenvolupat per al professorat i els aprenents; …

– i finalment, l’aprofitament dels recursos que la societat ha anat generant per incorporar nous parlants a la llengua catalana: iniciatives d’entitats per difondre la llengua i la cultura catalana: Quedem?; Voluntaris per la llengua; Veu pròpia; etc.

En definitiva, podem aprendre molt d’altres experiències i convé fer-ho, però hem de ser també conscients que tenim força experiències que contribueixen a la cohesió social a partir de la llengua i les hem de fer conèixer.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Les llengües a l'escola, Les llengües a la llar, Les llengües al carrer i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s