Més avantatges del bilingüisme

Arreu del món científic continua la recerca sobre els avantatges del bilingüisme.

Darrerament, ha estat “The DANA Foundation” qui ha posat de manifest alguns d’aquests avantatges, que no fan més que reforçar la política lingüística i el model educatiu català.

L’informe del 31 d’octubre sobre els avantatges cognitius del bilingüisme indica que els beneficis cognitius i neurològics ho són al llarg de la vida, des de la primera infantesa fins la vellesa,  independentment de en quina edat s’ha esdevingut bilingüe (les recerques es refereixen sempre als parlants de dues o més de dues llengües).

Els avantatges cognitius, neurològics i socials que s’observen en les persones bilingües posen de relleu la necessitat de considerar com el bilingüisme dóna forma a l’activitat i l’arquitectura del cervell, i en última instància com el llenguatge es representa en la ment humana. Breument, alguns dels avantatges que el darrer informe posa de manifest són:

–         La capacitat de comunicar-se amb persones en diferents llengües aproxima el parlant a una millor comprensió de les diferents cultures i formes de vida humanes.

–         El coneixement i l’ús habitual de dues o més de dues llengües  contribueix a retardar l’envelliment neurològic.

–         Acostuma a haver-hi una millor memòria i habilitats visuals i espacials.

–         Els parlants tenen activa la capacitat d’entendre el llenguatge com un sistema divers que es pot adaptar a cada situació.

–         …

El març de 2012, el New York Times va publicar l’article “Perquè els bilingües són més intel·ligents” on es reforcen els avantatges esmentats.

Des de la perspectiva catalana potser seria convenient que les diferents instàncies amb responsabilitat assumeixin el bilingüisme actiu com un valor i es posin de manifest els avantatges de les polítiques que s’han dut a terme sense por a fer servir la paraula bilingüe. No pot ser que el que es vanten del bilingüisme siguin els que proposen un model monolingüe castellà!

D’altra banda, és important també fer arribar aquset missatge a les famílies que viuen en més d’una llengua. La diversitat lingüística present avui a moltes llars catalanes és  una riquesa i un patrimoni per a tothom. Per a les familíes que poden viure i mantenir les seves llengües;  per a la llengua catalana que és i ha de ser la llengua de l’espai públic a l’escola, a la feina , al carrer … ; per al castellà i per a les altres llengües que els infants aprenen a l’escola i que són oportunitats personals i professionals per als adults.

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Les llengües a l'escola, Les llengües a la feina, Les llengües a la llar, Les llengües al carrer i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s